ΠΗΓΗ: Mental Health Professional Group & American Society for Reproductive Medicine)

Η ομάδα των ειδικών ψυχικής υγείας μαζί με την αμερικανική ένωση για την αναπαραγωγική ιατρική αναγνωρίζουν πως ο COVID-19 είναι μια παγκόσμια απειλή που θα επηρεάσει κάθε άνθρωπο στον πλανήτη μας.

Η απειλή του ιού συνοδεύεται από επιπρόσθετες προκλήσεις όπως κοινωνική απομόνωση, κυβερνητικές αποφάσεις, περιορισμούς στα ταξίδια, οικονομική κατάρρευση καθώς και αρνητικά συναισθήματα αγωνίας, φόβου και πανικού. Σε κάποιες περιοχές παρατηρείται ακόμα και ξενοφοβία σε ανθρώπους που προσπαθούν καταλάβουν γιατί συμβαίνουν όλα αυτά. Ελλοχεύουν οι κίνδυνοι της απελπισίας και της απόγνωσης. Πάντα όμως υπάρχουν και ευκαιρίες ανάπτυξης ψυχικής δύναμης και εξέλιξης.

Χρειαζόμαστε περισσότερη κατανόηση και αποδοχή, χρειαζόμαστε συνεργασία και ένα σχέδιο.

Ως άνθρωποι όλοι μας έχουμε ψεγάδια, όλοι μας είμαστε κοινωνικοί, όλοι μας μπορούμε να προσαρμοστούμε σε νέες καταστάσεις και όλοι μας δίνουμε εξηγήσεις για τα βιώματά μας. Σε ό,τι αφορά τους προσωπικούς μας περιορισμούς πρέπει να είμαστε ευγενικοί με τους άλλους όσο και με τους ίδιους μας τους εαυτούς. Σε ό,τι αφορά την κοινωνική απομόνωση πρέπει να είμαστε σἰγουροι πως παραμένουμε ενωμένοι. Πρέπει να μάθουμε νέους τρόπους προσαρμογής και να τους εφαρμόσουμε στις ζωές μας. Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί πως τα μηνύματα που δημιουργούμε δεν τροφοδοτούνται από φόβο και προκατάληψη, αλλά από ελπίδα και πίστη στην καλοσύνη των υπολοίπων και από την ανθρώπινη ικανότητα να εξελισσόμαστε.

Η ελπίδα είναι απαραίτητη. Σε καιρούς μίας μεγάλης απειλής, απώλειας και αβεβαιότητας υπάρχει μονίμως ο κίνδυνος της απόγνωσης. Σε αυτούς τους καιρούς πρέπει να βασιστούμε στην ελπίδα των άλλων. Το σύνολο είναι σπουδαιότερο από τις επιμέρους μονάδες του, και αυτό είναι η πραγματικότητα για πολλούς ανθρώπους που χρειάζονται της υποστήριξη κοινωνικών ομάδων. Ως μέλη αυτής της ομάδας, ως μέλη της ASRM κοινότητας μπορούμε και πρέπει να συνεργαστούμε, να μάθουμε υποστηρίζοντας ο ένας τον άλλον και μοιράζοντας το βάρος κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

“Δεν είμαστε μόνοι”. Αυτή η δήλωση έχει υπάρξει εξαιρετικά βοηθητική σε ανθρώπους που για παράδειγμα έχουν βιώσει προβλήματα γονιμότητας ή ανθρώπους που έχουν δεχτεί διπλό πλήγμα έχοντας διαγνωστεί με καρκίνο και έχοντας άμεσα την ανάγκη να προστατέψουν την γονιμότητά τους. Αυτή η φράση είναι το εξίσου σημαντική σε αυτήν την πανδημία. Δεν είμαστε μόνοι. Τηρούμε την κοινωνική απομόνωση αλλά πρέπει να παραμείνουμε κοινωνικοί. Μπορεί να δουλεύουμε απομακρυσμένοι, αλλά δεν είμαστε απόμακροι.

Μπορούμε και να επιζήσουμε και να εξελιχθούμε. Πρέπει και μπορούμε να κάνουμε κάτι παραπάνω πέρα από το να επιβιώσουμε. Μπορούμε να μάθουμε πως να εξελιχθούμε. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτή την κατάσταση για να μάθουμε πως να αναγνωρίζουμε και να εκτιμάμε αλληλένδετα γεγονότα στις ζωές μας. Μπορούμε να μάθουμε πως να δίνουμε προτεραιότητα και αξία σε όσα έχουν πραγματικά νόημα.

Συμβουλές διαχείρισης της κατάστασης

  • Αναγνώρισε πως αυτή είναι μια πρωτοφανής απειλή η οποία μπορεί να σε καταβάλει και να αλλάξει την ικανότητα σου να την αντιμετωπίσεις.
  • Αναγνώρισε πως αυτή η αβεβαιότητα και η κοινωνική απομόνωση μπορεί να προκαλέσουν διάφορα συναισθήματα όπως φόβος, πανικός, τρόμος, απόγνωση, έλλειψη ελέγχου, φόβο για αγαπημένα πρόσωπα και προβλήματα σε πρακτικά θέματα όπως το να δουλεύεις από το σπίτι.
  • Αποδέξου την δυσκολία της κατάστασης. Δεν είσαι μόνος, είμαστε όλοι μαζί σε αυτό.
  • Ζήτησε (διαδικτυακή) κοινωνική υποστήριξη από άτομα ή ομάδες.
  • Ξεκίνησε τακτικές βιντεοκλήσεις με συνεργάτες και φίλους.
  • Επικοινώνησε με παλιούς φίλους και πιο μακρινούς συγγενείς σου.
  • Περιόρισε την έκθεση σου στα νέα και τα social media.
  • Αξιολόγησε αν οι επαφές που έχεις, όπως οι ομάδες στο Facebook, είναι όντως βοηθητικές.
  • Περιόρισε όσο μπορείς την επαφή με άτομα που μπορεί να σε αναστατώνουν.
  • Διατήρησε υγιεινές συνήθεις φαγητού, ύπνου και άσκησης.
  • Μάθε περισσότερα για την σπουδαιότητα της υγιεινής διατροφής.

Η πνευματική και η σωματική άσκηση είναι εξίσου σημαντικές

  • Sudoku, παζλ και σταυρόλεξα μπορούν να δράσουν κατευναστικά.
  • Πρόσθεσε την γιόγκα και τον διαλογισμό στο πρόγραμμά σου- χρησιμοποίησε εφαρμογές στο κινητό σου για αυτό.

Πάρε χρόνο να κάνεις πράγματα που απολαμβάνεις

  • Ανέπτυξε μια καθημερινή ρουτίνα.
  • Μάθε κάτι καινούριο, μια νέα γλώσσα, μια νέα δεξιότητα.
  • Κάνε μια διαδικτυακή ξενάγηση ενός μουσείου.
  • Να είσαι υπομονετικός και ευγενικός με τον εαυτό σου και τους υπόλοιπους. Όλοι είμαστε άνθρωποι και έχουμε τόσο καλές όσο και κακές στιγμές.
  • Εξάσκησε την ευγνωμοσύνη-μέρα με την μέρα.
  • Δώρισε χρήματα ή προμήθειες. Βοήθησε έναν γείτονά σου.
  • Ζήτησε επαγγελματική βοήθεια και χρησιμοποίησε τις γραμμές στήριξης.
  • Γίνε εθελοντής. Ο αλτρουισμός είναι θεραπευτικός.
  • Γέλα. Το χιούμορ βοηθάει.
  • Μείωσε τις προσδοκίες από τον εαυτό σου και τους άλλους.
  • Απέφυγε ανθυγιεινές συνήθειες (κάπνισμα, κατανάλωση αλκοόλ)
  • Είμαστε κοινωνικά όντα, προσαρμοζόμαστε και δίνουμε νόημα στις εμπειρίες μας. Προσπάθησε το νόημα που θα δώσεις σε όσα ζεις τώρα να μην τροφοδοτείται από φόβο και αβεβαιότητα.