Το σελήνιο, η βιταμίνη D και ο ψευδάργυρος έχουν βρεθεί πως βελτιώνουν τα συμπτώματα της πιο συχνής ίσως διαταραχής του θυρεοειδούς αδένα.

Η αυτοάνοση θυρεοειδίτιδα ή θυρεοειδίτιδα Χασιμότο (Hashimoto) είναι μια από τις συχνότερες διαταραχές της λειτουργίας του θυρεοειδούς. Το φύλο (είναι συχνότερη στις γυναίκες) και η κληρονομικότητα αυξάνουν την πιθανότητα νόσησης, ωστόσο παράγοντες όπως ο τρόπος ζωής επηρεάζουν επίσης τις πιθανότητες εκδήλωσης της Χασιμότο.

Στο πλαίσιο αυτό έχουν αναδειχτεί ορισμένα θρεπτικά συστατικά που συμβάλουν στην πρόληψη ή την καθυστέρηση της εκδήλωσης της αυτοάνοσης θυρεοειδίτιδας. Πρόκειται για τη βιταμίνη D, τον ψευδάργυρο και φυσικά το σελήνιο.

Τα ίδια συστατικά μπορούν επίσης να συμβάλουν θετικά στη βελτίωση των συμπτώματα σε ανθρώπους με θυρεοειδίτιδα και υποθυρεοειδισμό.

Η θετική επίδραση των παραπάνω συστατικών ουσιαστικά συμβαίνει με δύο τρόπους. Ο πρώτος είναι μέσω της επιγενετικής, της έκφρασης των γονιδίων που μπορεί να διαφοροποιηθεί μέσω της διατροφής, της άσκησης και του άγχους. Ο δεύτερος είναι
επηρεάζοντας τη φλεγμονή στον οργανισμό, η οποία μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματα.

Ας δούμε όμως τα θρεπτικά αυτά συστατικά πιο αναλυτικά.

Βιταμίνη D

Η βιταμίνη D αναγνωρίζεται πλέον ως ζωτικής σημασίας για πολλές λειτουργίες του οργανισμού, συμπεριλαμβανομένων της αναπαραγωγής και του ανοσοποιητικού συστήματος.

Πώς όμως η βιταμίνη D συμμετέχει στην πρόληψη και τη βελτίωση των συμπτωμάτων της θυρεοειδίτιδας Χασιμότο;

Η αυτοάνοση θυρεοειδίτιδα σχετίζεται με τα Τ-κύτταρα ή λεμφοκύτταρα, τα οποία αναπτύσσονται στον θύμο αδένα και διαφοροποιούνται σε υποτύπους. Η βιταμίνη D παίζει σημαντικό ρόλο στη διαφοροποίηση και τη ρύθμιση αυτών των κυττάρων του ανοσοποιητικού. Αρκετές κλινικές μελέτες έχουν δείξει επίσης συσχέτιση μεταξύ της ανεπάρκειας βιταμίνης D και των θυρεοειδικών αντισωμάτων. Επιπλέον, η βιταμίνη D σχετίζεται με τη φλεγμονώδη αντίδραση του οργανισμού, οπότε μειώνοντας τη φλεγμονή μπορεί να περιοριστούν οι αρνητικές επιπτώσεις της θυρεοειδίτιδας Χασιμότο στον οργανισμό.

Από την άλλη πλευρά, σε ανθρώπους που έχουν ήδη αυτοάνοση θυρεοειδίτιδα και υποθυρεοειδισμό, μελέτες δείχνουν πως η χορήγηση συμπληρώματος βιταμίνης D σχετίστηκε με μείωση της θυροετρόπου ορμόνης (TSH) στο αίμα και μείωση των θυροειδικών αντισωμάτων.

Επιστημονικές αναφορές για το ρόλο της βιταμίνης D στη θυρεοειδίτιδα Χασιμότο και τη λειτουργία του θυρεοειδούς μπορείτε να βρείτε εδώ:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21751884/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5618598/

Χρειάζεται να πάρετε συμπλήρωμα βιταμίνης D;
Την απάντηση αυτή μπορεί να σας τη δώσει μόνο ο γιατρός σας κατόπιν εξέτασης που θα εκτιμά τα επίπεδα της βιταμίνης D στον οργανισμό σας. Το σώμα μας συνθέτει βιταμίνη D από την έκθεση στον ήλιο και μπορεί να την προσλάβει από ορισμένες διατροφικές πηγές όπως τα λιπαρά ψάρια και ο κρόκος αβγού καθώς και από εμπλουτισμένα τρόφιμα.

Ψευδάργυρος

Όπως και η βιταμίνη D, ο ψευδάργυρος παίζει ρόλο στη διαφοροποίηση των κυττάρων Τ και είναι σημαντικός για την ισορροπία του ανοσοποιητικού συστήματος. Με τη δράση του, μειώνει επίσης τη ροπή του οργανισμού για εμφάνιση αυτοάνοσων παθήσεων. Επιπλέον, ελαττώνει το οξειδωτικό στρες και τα επίπεδα της φλεγμονής στο σώμα, συμβάλλοντας στην καθυστέρηση
της προόδου της αυτοάνοσης θυρεοειδίτιδας. Όπως και η βιταμίνη D, ο ψευδάργυρος παίζει εξίσου σημαντικό ρόλο στην ομαλή λειτουργία του αναπαραγωγικού συστήματος.

Τα επίπεδα του ψευδαργύρου στον οργανισμό δεν είναι εύκολο να μετρηθούν πάντα με μια εξέταση, ωστόσο ο γιατρός σας μπορεί να εκτιμήσει ενδείξεις της έλλειψής του όπως η διάρροια, το «πεσμένο» ανοσοποιητικό, η αραίωση των μαλλιών, η μειωμένη όρεξη, οι διαταραχές της διάθεσης και το ξηρό δέρμα.

Καθώς ο ψευδάργυρος προσλαμβάνεται μέσω των τροφών, μια ισορροπημένη διατροφή μπορεί να συμβάλει στις επαρκείς ποσότητές του στον οργανισμό σας. Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο είναι οι παρακάτω:

  • Όσπρια
  • Σπόροι και ξηροί καρποί
  • Πλήρη σιτηρά
  • Αβγά
  • Πράσινα λαχανικά
  • Σπαράγγια
  • Κρέας
  • Οστρακοειδή
  • Γαλακτοκομικά

Σελήνιο

Το σελήνιο είναι το μοναδικό ιχνοστοιχείο που έχει προσδιοριστεί στον ανθρώπινο γενετικό κώδικα και η μεγαλύτερη συγκέντρωσή του στο σώμα μας είναι στον θυρεοειδή. Έχει μάλιστα πολύ σημαντική δράση μετατρέποντας την θυροξίνη (Τ4) στην πιο ενεργή μεταβολικά τριιωδοθυρονίνη (Τ3). Η δράση αυτή σημαίνει πως το σελήνιο μπορεί να είναι ζωτικής
σημασίας σε ανθρώπους που έχουν αναπτύξει αυτοάνοση θυρεοειδίτιδα και υποθυρεοειδισμό.

Να πάρετε συμπλήρωμα σεληνίου; Και πάλι, την απάντηση σε αυτή την ερώτηση θα τη δώσει ο γιατρός που σας παρακολουθεί.

Αναφορικά με τα επιστημονικά στοιχεία, μελέτες έχουν πράγματι βρει πως το συμπλήρωμα σεληνίου για 12 μήνες μπορεί να προστατεύει από την αυτοάνοση θυρεοειδίτιδα και διαταραχές του θυρεοειδούς. Η ανεπάρκεια σεληνίου είναι σπάνια, ωστόσο η περιεκτικότητά του στις τροφές εξαρτάται από το έδαφος όπου καλλιεργούνται.

Τα συμπτώματα της ανεπάρκειας σεληνίου περιλαμβάνουν μυική αδυναμία, σωματική και διανοητική κόπωση και τριχόπτωση.
Μπορείτε να αυξήσετε την πρόσληψη σεληνίου ενσωματώνοντας στη διατροφή σας brazil nuts n(βραζιλιάνικα καρύδια), ρύζι, όσπρια και σιτηρά ολικής άλεσης.

Επιστημονικές αναφορές για την επίδραση του σεληνίου στις αυτοάνοσες παθήσεις μπορείτε να βρείτε εδώ:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29324654/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5307254/

Το σελήνιο, η βιταμίνη D και ο Ψευδάργυρος είναι η “καρδιά” του FERTILOVIT® F THY, το οποίο έχει δοκιμαστεί κλινικά σε ασθενείς με θυρεοειδίτιδα Hashimoto, οδηγώντας σε αύξηση του αριθμού των βλαστοκύστεων με θετική επίδραση και στην ομαλή εξέλιξη των κυήσεων στις ασθενείς που το λάμβαναν.

Η μοναδική φόρμουλα του FERTILOVIT® F THY έχει κατοχυρωμένο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας αποκλειστικότητας Gonadosan, και προτείνεται από κορυφαίους ενδοκρινολόγους και ειδικούς αναπαραγωγής σε όλο τον κόσμο. Είμαστε στη διάθεση σας για όποια απορία πιθανώς έχετε, εσείς ή ο γιατρός σας.