Η ισορροπημένη διατροφή είναι πολύ σημαντική για την υγεία, αλλά έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία στη διάρκεια της εγκυμοσύνης, αφού η μητέρα πρέπει να τρέφεται με τρόπο που εξασφαλίζει την επαρκή χορήγηση θρεπτικών συστατικών στο μωρό που μεγαλώνει μέσα της.

Παρότι τα περισσότερα τρόφιμα είναι ασφαλή για κατανάλωση στη διάρκεια της κυήσεως, υπάρχουν ορισμένα που δεν είναι ωφέλιμα (π.χ. διάφορα επεξεργασμένα κρεατικά, τηγανητά κ.λπ.) και πρέπει να καταναλώνονται σποραδικά (έως καθόλου), καθώς και άλλα που είναι επικίνδυνα και πρέπει να αποφεύγονται εντελώς.

Να ποια είναι αυτά τα επικίνδυνα τρόφιμα για την εγκυμοσύνη:

1. Ωμό κρέας

Το ωμό κρέας αποτελεί ένα από τα πιο επικίνδυνα τρόφιμα στην εγκυμοσύνη. Αν και το ταρτάρ ακούγεται πολύ δελεαστικό, οι έγκυοι πρέπει να αποφεύγουν τα ωμά κρέατα, είτε είναι κόκκινα (μοσχάρι, χοιρινό, αρνί κ.λπ.) είτε λευκά (π.χ. κοτόπουλο), διότι υπάρχει κίνδυνος δηλητηρίασης με επικίνδυνα βακτήρια όπως τα κολοβακτηριοειδή (σε αυτά ανήκει, π.χ., το e.coli), το τοξόπλασμα και η σαλμονέλα.

2. Μη παστεριωμένα αλλαντικά.

Τα αλλαντικά που παράγονται από ωμά, μη παστεριωμένα κρεατικά δεν είναι ασφαλή διότι μπορεί να είναι μολυσμένα με το βακτήριο λιστέρια. Αν και οι δηλητηριάσεις από λιστέρια είναι πάρα πολύ σπάνιες, οι έγκυοι πρέπει να ξέρουν ότι αν μολυνθούν, οι συνέπειες για το μωρό τους μπορεί να είναι τρομακτικές (η λιστέρια μπορεί να διαπεράσει τον πλακούντα και να φτάσει στο μωρό) ενώ υπάρχει και κίνδυνος αποβολής.

3. Ψάρια με υδράργυρο.

Σε ορισμένα μεγάλα ψάρια, ιδίως εισαγόμενα (π.χ. καρχαρίας, ξιφίας, βασιλικό σκουμπρί, πλακολεπιδόψαρο) έχουν βρεθεί υψηλά επίπεδα βαρέων μετάλλων, όπως ο υδράργυρος, εξαιτίας της περιβαλλοντικής ρύπανσης, οπότε πρέπει να αποφεύγονται. Μικρότερες ποσότητες έχουν επίσης βρεθεί και σε τόνους σε κονσέρβα, οπότε πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο. Συμβουλευθείτε τον μαιευτήρα σας για τα είδη των ψαριών που πρέπει να τρώτε. Μην ξεχνάτε ότι τα ψάρια είναι μία από τις θρεπτικότερες τροφές για τα αναπτυσσόμενα έμβρυα, καθώς είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά (π.χ. βιταμίνες Α, D, Β12 και Β6, ασβέστιο, ψευδάργυρο, σίδηρο, φώσφορο, κάλιο, ιώδιο, σελήνιο, ωμέγα-3 λιπαρά οξέα).

4. Καπνιστά θαλασσινά και ψάρια.

Τα μοναδικά καπνιστά ψαρικά και θαλασσινά που είναι κατάλληλα για την εγκυμοσύνη είναι όσα βρίσκονται σε κονσέρβα. Τα υπόλοιπα δεν συνιστώνται για τις εγκύους, διότι μπορεί να φέρουν το βακτήριο λιστέρια. Επιπλέον, η επεξεργασία των φρέσκων συνήθως απαιτεί προσθήκη άλατος, επομένως η περιεκτικότητά τους σε αλάτι είναι πολύ υψηλή για τη μητέρα και το μωρό. Αν θέλετε οπωσδήποτε να τα φάτε, ξεπλύνετέ τα με νερό και μαγειρέψτε τα πρώτα.

5. Ωμά οστρακόδερμα.

Η πλειονότητα των τροφικών δηλητηριάσεων από θαλασσινά προκαλούνται από τα μισομαγειρεμένα οστρακόδερμα (μύδια, στρείδια κ.λπ.). Τα ωμά είναι ακόμα πιο επικίνδυνα και συνιστάται σε όλους να τα αποφεύγουν, πόσο μάλλον στις εγκύους.

6. Ωμά αυγά.

Μπορεί κάποτε να τρώγαμε ανέμελα ωμά αυγά χτυπητά αυγά με ζάχαρη, αλλά και τότε και τώρα υπάρχει κίνδυνος να είναι μολυσμένα με σαλμονέλα. Ο ίδιος κίνδυνος υπάρχει και για οτιδήποτε παρασκευάζεται από ωμά, μη παστεριωμένα αυγά (π.χ. μαγιονέζες, παγωτά, σάλτσες για τη σαλάτα του Καίσαρα, σος Hollandaise κ.λπ.). Επομένως, μην τρώτε ωμά αυγά στο σπίτι, μην τρώτε οτιδήποτε περιέχει ωμά αυγά και βεβαιωθείτε πως τα συνοδευτικά και οι σος που προσθέτετε στο φαγητό σας παρασκευάζονται από παστεριωμένα αυγά.

7. Μαλακά τυριά.

Ποτέ δεν μπορεί κανείς να ξέρει αν ένα τυρί περιέχει λιστέρια. Ο κίνδυνος αυτός είναι μεγαλύτερος με τα μαλακά τυριά, όπως το μπρι, το καμαμπέρ, το ροκφόρ, η γκοργκοντζόλα, ακόμα και η φέτα, επομένως προσπαθήστε να τα αποφύγετε, ιδίως εάν δεν ξέρετε αν έχουν παρασκευαστεί από παστεριωμένο γάλα. Αν έχουν παρασκευαστεί από παστεριωμένο γάλα, λογικά θα είναι ασφαλή.

8. Μη παστεριωμένο γάλα.

Και εδώ υπάρχει κίνδυνος λιστέριας. Φροντίστε να πίνετε μόνο παστεριωμένο.

9. Πατέ.

Από τα πατέ τα μόνα που είναι ασφαλή για την εγκυμοσύνη είναι όσα βρίσκονται σε κονσέρβα και τα μακράς διαρκείας που δεν χρειάζονται φύλαξη στο ψυγείο όταν βρίσκονται σε κλεισμένο δοχείο.

10. Καφεΐνη.

Οι ποσότητες καφεΐνης μέχρι 200 mg την ημέρα γενικά θεωρούνται ασφαλείς στην εγκυμοσύνη. Εάν όμως υπάρχουν μερικές ενδείξεις ότι ίσως και να μην είναι, οπότε αν δεν σας είναι απαραίτητο, καλό είναι να την αποφύγετε. Αν δεν μπορείτε, τουλάχιστον μην την καταναλώσετε κατά το πρώτο τρίμηνο της κυήσεως, διότι είναι η περίοδος της εγκυμοσύνης με τον υψηλότερο κίνδυνο αποβολής και μερικές μελέτες έχουν συσχετίσει την καφεΐνη με τις αποβολές. Σε κάθε περίπτωση συμβουλευτείτε το γιατρό σας για το τί είναι το καλύτερο για εσάς.

Να θυμάστε ότι εκτός από τον καφέ, άλλες πηγές καφεΐνης είναι τα αναψυκτικά τύπου κόλα, τα αθλητικά ροφήματα, οι σοκολάτες, το μαύρο τσάι, το σοκολατούχο γάλα, καθώς και ορισμένα αλείμματα, γλυκίσματα, κέικ και καραμέλες.

11. Αλκοόλ.

Δεν υπάρχει ΚΑΜΙΑ ποσότητα αλκοόλ που να είναι ασφαλής στην εγκυμοσύνη, επομένως μην πίνετε κανενός είδους οινοπνευματώδες ποτό. Έχει βρεθεί ότι η έκθεση των εμβρύων στο αλκοόλ μπορεί να υπονομεύσει την υγιή ανάπτυξή τους, ενώ η κατάχρηση οδηγεί στο σύνδρομο εμβρυϊκού αλκοολισμού που έχει οργανικές, ψυχικές και αναπτυξιακές επιπτώσεις, καθώς και σε άλλες αναπτυξιακές διαταραχές.

Η αποφυγή του αλκοόλ ιδανικά πρέπει να αρχίσει πριν τη σύλληψη, ενώ ούτε οι γυναίκες που θηλάζουν επιτρέπεται να πίνουν αλκοόλ διότι μέσω του μητρικού γάλακτος θα το καταναλώνει και το μωρό.

12. Άπλυτα φρούτα και λαχανικά.

Παρότι τα φρούτα και οι σαλάτες είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητες στην έγκυο, στο πλαίσιο της υγιεινής διατροφής, φροντίστε να πλένετε πολύ καλά τα λαχανικά και τα φρούτα σε τρεχούμενο νερό πριν τα καταναλώσετε, για να απομακρύνετε τυχόν επιβλαβή βακτήρια (όπως το τοξόπλασμα που μπορεί να τα μολύνει στο χωράφι από τις ακαθαρσίες των γατιών, των μολυσμένων τρωκτικών, των πτηνών κ.λπ.).

Τι να θυμάστε:

Η περίοδος της εγκυμοσύνης έχει ιδιαίτερες διατροφικές απαιτἠσεις και δεν υπάρχει τίποτα πιο σημαντικό από το να γνωρίζει μία γυναίκα ποιες είναι οι σωστές οδηγίες που πρέπει να ακολουθήσει. Σύμφωνα με τις διεθνείς κατευθηντήριες οδηγίες, υπάρχουν κάποια τρόφιμα που απαγορεύονται για λόγους ασφάλειας και κάποια άλλα στα οποία απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή. Εάν είστε έγκυος και έχετε οποιαδήποτε αμφιβολία για την ασφάλεια των τροφίμων που καταναλώνετε, συμβουλευτείτε το γιατρό σας.

Για να μη χάνετε ποτέ τα πιο επίκαιρα νέα για την εγκυμοσύνη σας και για να μαθαίνετε πρώτοι για τις δράσεις και τις προωθητικές μας ενέργειες, εγγραφείτε στο Εxclusive Members Club Fertilovit Greece ΕΔΩ