Η υγεία του σπέρματος είναι πολύ σημαντική για τη σύλληψη, καθώς στο περίπου 40% των υπογόνιμων ζευγαριών το πρόβλημα εντοπίζεται σε παράγοντες που σχετίζονται με το σπέρμα.

Τα καλά νέα είναι πως υπάρχουν κάποιοι φυσικοί τρόποι για να βελτιωθεί η ποιότητά του, αρκεί να αρχίσετε να τους εφαρμόζετε αμέσως και να έχετε υπομονή, διότι μπορεί να χρειασθούν τουλάχιστον 3 μήνες έως ότου φανεί διαφορά (τρεις μήνες είναι το χρονικό διάστημα που απαιτείται για να παραχθεί μια νέα γενιά σπερματοζωαρίων).

Να τι μπορείτε να κάνετε.

  1. Προστατευθείτε από τα χημικά.Τα χημικά μπορεί να προκαλέσουν σοβαρές βλάβες στο σπέρμα με συνέπεια να παρεμποδίζουν την σύλληψη, να προκαλούν υπογονιμότητα ή/και να είναι συμβάλλοντας παράγοντας σε επαναλαμβανόμενες αποβολές. Το ιδανικό είναι να αποφεύγετε όσο περισσότερο μπορείτε τα χημικά, είτε αυτά είναι καθαριστικά για το σπίτι και τον έλεγχο των εντόμων είτε μπογιές, βαρέα μέταλλα, χημικά στον χώρο εργασίας κ.λπ. Αν όμως πρέπει να τα χρησιμοποιείτε, φροντίστε να φοράτε τον απαιτούμενο εξοπλισμό ασφαλείας.
  1. Να τρώτε ψάρια. Τα ιχθυέλαια είναι πλούσια σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, τα οποία παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανδρική γονιμότητα. Δυστυχώς, τα ωφέλιμα αυτά λίπη αυτά υφίστανται εύκολα βλάβες από τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου (είναι δραστικά μόρια που προκαλούν βλάβες στα κύτταρα). Οι ελεύθερες ρίζες παράγονται εξαιτίας του οξειδωτικού στρες το οποίο προκαλείται από το κάπνισμα, το αλκοόλ, τα χημικά και άλλους παράγοντες του τρόπου ζωής. Η λύση είναι να καταναλώνετε τακτικά ψάρια (χρειάζεστε τουλάχιστον δύο μερίδες την εβδομάδα από παχιά ψάρια, όπως ο σολομός, η σαρδέλα, ο τόνος, η πέστροφα κ.λπ.) και να λαμβάνετε καθημερινά ένα ειδικό συμπλήρωμα πλούσιο σε αντιοξειδωτικά, για να εξουδετερώνει τις ελεύθερες ρίζες.
  1. Μην υπερθερμαίνετε τους όρχεις σας. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι δεν θα φοράτε στενά εσώρουχα (να προτιμάτε τα φαρδιά μποξεράκια), δεν θα κάθεστε με τις ώρες και δεν θα σταυρώνετε τα πόδια σας. Μελέτες έχουν δείξει ότι η συμπίεση των όρχεων για παρατεταμένο χρονικό διάστημα μπορεί να προκαλέσει βλάβες στα νεύρα τους, παρεμποδίζοντας προσωρινά την κυκλοφορία του αίματος. Αυτό μπορεί να προκαλέσει τσιμπήματα και μούδιασμα στην περιοχή των γεννητικών οργάνων και να οδηγήσει όχι μόνο στην υπογονιμότητα, αλλά και στην στυτική δυσλειτουργία. Αν η δουλειά σας είναι καθιστική, φροντίστε να σηκώνεστε συχνά (τουλάχιστον κάθε 1 ώρα) για να περπατάτε λίγο. Απαραίτητο είναι ακόμα να μην έχετε θερμαινόμενα καθίσματα στο αυτοκίνητο, να μην κάνετε σάουνα ούτε καυτό αφρόλουτρο, να μην πλένεστε με καυτό νερό και να μην κάνετε καυτό σπα.
  1. Αποφύγετε το πλαστικό. Το πλαστικό ασκεί αρνητική επίδραση στην ποιότητα του σπέρματος, διότι μπορεί να διαταράξει την ορμονική ισορροπία και να ασκήσει οιστρογονική δράση στα όργανα της αναπαραγωγής του άνδρα. Αυτό έχει ως συνέπεια να μειώνεται η παραγωγή τεστοστερόνης, με επακόλουθο μείωση της παραγωγής των σπερματοζωαρίων. Μπορεί επίσης να υπάρξουν συνέπειες και στη μορφολογία και την κινητικότητά τους. Να αποφεύγετε το πλαστικό όσο περισσότερο μπορείτε, ιδίως όσον αφορά τις συσκευασίες των τροφίμων. Με άλλα λόγια, να αποθηκεύετε τα τρόφιμα σε γυάλινα τάπερ, να πίνετε νερό από γυάλινα ποτήρια ή μπουκάλια και να μην τυλίγετε το σάντουϊτς σε πλαστική μεμβράνη ούτε να το φυλάτε σε πλαστικό σακουλάκι.
  1. Προσέξτε που βάζετε το κινητό και το λάπτοπ. Η μπροστινή τσέπη του παντελονιού και πάνω στους μηρούς σας είναι το τελευταίο μέρος που πρέπει να βάζετε το κινητό και το λάπτοπ, αντίστοιχα. Τα σπερματοκύτταρα είναι πολύ ευαίσθητα στην ακτινοβολία και οι παράμετροι του σπέρματος φθίνουν όταν οι όρχεις εκτίθενται σε οποιασδήποτε μορφής ακτινοβολία. Για να βελτιώσετε στο μάξιμουμ τη γονιμότητά σας, φροντίστε να προστατεύσετε τον εαυτό σας από όλα τα είδη ιονίζουσας και μη-ιονίζουσας ακτινοβολίας. Επομένως, μην κάθεστε μπροστά στον φούρνο μικροκυμάτων όταν βρίσκεται σε λειτουργία και μην κοιμάστε το βράδυ έχοντας στο υπνοδωμάτιο οποιαδήποτε ηλεκτρονική, ψηφιακή συσκευή (κινητό, λάπτοπ, τάμπλετ ή ηλεκτρονικό υπολογιστή).
  1. Να καταναλώνετε άφθονο ψευδάργυρο. Ο ψευδάργυρος είναι το ιχνοστοιχείο της ανδρικής γονιμότητας, διότι είναι απαραίτητος για υγιείς όρχεις, καλή παραγωγή σπερματοζωαρίων και για σπερματοζωάρια με καλή κινητικότητα και φυσιολογικό σχήμα. Καλές πηγές ψευδαργύρου είναι το μοσχάρι, το σπανάκι και οι κολοκυθόσποροι. Για επιπλέον πρόσληψη ψευδαργύρου, υπάρχουν τα ειδικά συμπληρώματα διατροφής Fertilovit® M Plus (σε περίπτωση παθολογικού σπερμοδιαγράμματος) και Fertilovit® MT ( για επιπλέον ενίσχυση της φυσιολογικής παραγωγής σπέρματος)
  1. Να τρώτε και να ζείτε υγιεινά. Αν στ’ αλήθεια θέλετε να έχετε υγιές σπέρμα, δεν πρέπει να τρώτε πρόχειρα φαγητά, να καπνίζετε, να πίνετε αλκοόλ, να πίνετε πολλούς καφέδες και να τρώτε ζάχαρη. Να έχετε ως βάση της διατροφής σας τα φρέσκα, μη επεξεργασμένα, υγιεινά τρόφιμα, και να γυμνάζεστε συστηματικά αλλά με μέτρο. Όσο πιο υγιεινή είναι η διατροφή και ο τρόπος ζωής σας, τόσο πιθανότερο είναι να αποκτήσετε και να διατηρήσετε υγιές σπέρμα και καλή γονιμότητα.