Στην επαφή της επιστημονικής μας ομάδας με τους ειδικούς στην αναπαραγωγή ιατρούς και τους εμβρυολόγους σε κορυφαία κέντρα εξωσωματικής γονιμοποίησης τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα, το συμπέρασμα που βγαίνει είναι πως ένα πολύ σημαντικό θέμα είναι αυτό που αφορά την ποιότητα ωαρίων.

Τα επιστημονικά δεδομένα είναι πλέον καλά τεκμηριωμένα: η γονιμότητα μίας γυναίκας αρχίζει να μειώνεται με την ηλικία , ξεκινώντας λίγο μετά τα 30, και ακόμα περισσότερο μετά τα 35. Ως αποτέλεσμα, η Προχωρημένη Αναπαραγωγική Ηλικία της γυναίκας και η κακή ποιότητα ωαρίων, αποτελεί  πλέον μία συχνή αιτία για Εξωσωματική Γονιμοποίηση.

Είναι λοιπόν σημαντικό μία γυναίκα να γνωρίζει τι μπορεί να κάνει προκειμένου να βοηθήσει στην επιβράδυνση αυτής της πτώσης της γονιμότητας της,  δημιουργώντας παράλληλα πιο ιδανικές και ασφαλείς συνθήκες για την επίτευξη μιας εγκυμοσύνης.

Αυτές λοιπόν είναι κάποιες βασικές συμβουλές που προτείνουν κορυφαίοι ειδικοί αναπαραγωγής, για να προστατέψετε την ποιότητα των ωαρίων σας και τη γονιμότητα σας και να θέσετε τις σωστές βάσεις για μία υγιή εγκυμοσύνη.

  • Μην αφήσετε μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι να ελέγξετε σωστά τη γονιμότητα σας: Η έγκαιρη επίσκεψη στον ειδικό μπορεί πράγματι να κάνει τη διαφορά. Η υπογονιμότητα, αφορά 4 κύριες παραμέτρους: α) Ανωμαλίες στο σπέρμα και τη στυτική λειτουργία, β) Ανωμαλίες στα ωάρια, γ) Πρόβλημα στις σάλπιγγες και δ) Αποτυχημένη εμφύτευση. Εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα σε κάποια από τα παραπάνω, θα δυσκολευτείτε πολύ να επιτύχετε μία εγκυμοσύνη. Εάν λοιπόν είστε πάνω από 35 ετών και προσπαθείτε να συλλάβετε για πάνω από 6 μήνες, είναι σκόπιμο να έχετε μια πλήρη εκτίμηση της γονιμότητας σε συνεργασία με έναν ειδικό αναπαραγωγής.
  • Προσπαθήστε να αναπαύεστε καθημερινά και να αφιερώνεται χρόνο στη διαχείριση του στρες. Πολλές γυναίκες έχουν καθυστερήσει τις προσπάθειες τους για μια οικογένεια, καθώς έχουν επικεντρωθεί σε μία επιτυχημένη καριέρα. Όμως, οι πολλές ώρες εργασίας χωρίς ουσιαστική ανάπαυση, οδηγεί σε υπερβολική κόπωση του οργανισμού, και αυτό μπορεί να έχει αντίκτυπο και στην ποιότητα ωαρίων μέσω μίας σειράς μηχανισμών σε μοριακό επίπεδο, κυρίως μέσω κόπωσης των επινεφριδίων. Η κόπωση των επινεφριδίων μπορεί να επηρεάσει τη γονιμότητά σας μεταβάλλοντας τις αναπαραγωγικές ορμόνες σας με αρνητικό τρόπο. Μόλις οι ορμόνες αυτές επανέλθουν σε ισορροπία, μπορεί να ενισχυθεί η ικανότητά σας να επιτύχετε μια υγιή εγκυμοσύνη. Πρέπει λοιπόν να επιβραδύνετε, να ξεκουραστείτε και να βρείτε χρόνο για να χαλαρώσετε για να βοηθήσετε αυτή τη «εξισορροπητική» διαδικασία.
  • Χρησιμοποιήστε την τροφή ως φάρμακο: Το φαγητό που καταναλώνετε σε καθημερινή βάση έχει τεράστιο αντίκτυπο στη γονιμότητα και στην υγεία σας στο σύνολο της. Οι γυναίκες που έχουν μια διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, καφεΐνη, επεξεργασμένα τρόφιμα και τροφές με χαμηλή περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά μπορεί να έχουν διαταραχές στην ποιότητα ωαρίων τους και να δυσκολευτούν να επιτύχουν μια υγιή εγκυμοσύνη. Η αλλαγή αυτού του μοντέλου διατροφής σε ένα που περιλαμβάνει μεγάλες ποσότητες φρούτων και λαχανικών, καθαρή πρωτεΐνη, καλά λίπη, σύνθετους υδατάνθρακες, όσπρια και ανάλατους ξηρούς καρπούς υψηλής διατροφικής αξίας, θα θέσει τις σωστές βάσεις για την υγεία του αναπαραγωγικού συστήματος.
  • Ενυδάτωση: Το νερό είναι πολύτιμος σύμμαχος σας στην ομοιόσταση του οργανισμού, στην ορμονική ισορροπία και στην ομαλή κυτταρική δομή και λειτουργία. Το νερό αποτοξινώνει και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Εάν λοιπόν θέλετε να υποστηρίξετε την ομαλή ανάπτυξη των ωοθυλακίων και ωαρίων σας, καλό είναι να μην αμελείτε την καθημερινή κατανάλωση τουλάχιστον 6 έως 8 ποτηριών καθημερινά, μπορεί και περισσότερο εάν γυμνάζεστε συστηματικά.
  • Λήψη ειδικών συμπληρωμάτων διατροφής: Καθώς η επιστήμη εξελίσσεται, ολοένα και περισσότερες διεπιστημονικές μελέτες δείχνουν τι πραγματικά μπορεί να επηρεάσει θετικά την ποιότητα ωαρίων και τη γονιμότητα και μάλιστα σε διαφορετικές συνθήκες ( προχωρημένη αναπαραγωγική ηλικία, ενδομητρίωση, πολυκυστικές ωοθήκες κ.ά.) έχοντας συνήθως ως μέτρο την επιτυχή επίτευξη μιας εγκυμοσύνης. Κάθε διαταραχή της γυναικείας γονιμότητας μπορεί να προκαλέσει μείωση της ποιότητας των ωαρίων, υπάρχουν όμως «εργαλεία» που μπορεί να βοηθήσουν στο να επιβραδυνθεί αυτή η διαδικασία. Σύμφωνα με τις μελέτες το οξειδωτικό στρες φαίνεται να παίζει κυρίαρχα αρνητικό ρόλο στην ποιότητα των ωαρίων και η από του στόματος λήψη ειδικών συμπληρωμάτων διατροφής όπως το Fertilovit F 35 Plus, μπορεί να ενισχύσει το οξειδωτικό αμυντικό σύστημα μειώνοντας το. Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε να επηρεάσετε την ποιότητα των ωαρίων σας λαμβάνοντας ειδικά συμπληρώματα που περιέχουν Συνένζυμο Q10, βιταμίνη C, βιταμίνη Ε, Βιταμίνη Β3, βιταμίνη D, το γνωστό σε όλους φυλλικό οξύ αλλά και άλλα πολύτιμα για την υγιή ανάπτυξη των ωαρίων μικροθρεπτικά συστατικά. Αυτό όμως που πρέπει να γνωρίζετε είναι πως για να έχετε καλύτερα αποτελέσματα θα πρέπει να τα λάβετε τουλάχιστον για ένα τρίμηνο, καθώς η ανάπτυξη των ωοθυλακίων διαρκεί περισσότερο από 3 μήνες πριν το ωάριο έρθει σε πλήρη ωρίμανση και είναι έτοιμο για ωορρηξία.

 

Σχετικά άρθρα:

Συνένζυμο Q10 και ο ρόλος του στη γονιμότητα

Διαιτητική υποστήριξη της γονιμότητας για γυναίκες άνω των 35 ετών.

Διατροφική υποστήριξη της Ενδομητρίωσης