Οι ισχυρισμοί νέας μελέτης από τη Δανία συσχετίζουν άμεσα τα συμπληρώματα διατροφής με ιχθυέλαιο με την ανδρική γονιμότητα.

Πιο συγκεκριμένα, το ιχθυέλαιο φαίνεται να μπορεί να ενισχύσει την παραγωγή των σπερματοζωαρίων και να οδηγήσει στην ανάπτυξη των όρχεων των αντρών, ισχυρίζεται η νέα αυτή μελέτη, όπου οι συμμετέχοντες ήταν υγιείς, νέοι άντρες.

Η εν λόγω μελέτη διεξήχθη από ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Δανίας. Στη μελέτη συμμετείχαν 1.679 νεαροί Δανοί στρατεύσιμοι. Οι νεαροί ελέγχθηκαν όλοι για σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, τους έγινε φυσική εξέταση, έδωσαν δείγμα σπέρματος και στη συνέχεια απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με τη διατροφή και τον τρόπο ζωής τους. Το ενδιαφέρον εύρημα:

Οι άντρες που έπαιρναν τακτικά συμπλήρωμα διατροφής με ιχθυέλαιο, παρήγαγαν εκατομμύρια περισσότερα σπερματοζωάρια κατά μέσο όρο εκσπερμάτισης. Όπως έγραψαν οι ερευνητές στη δημοσίευσή τους στην ηλεκτρονική επιθεώρηση JAMA Network Open, τα συμπληρώματα διατροφής με ιχθυέλαιο συσχετίζονται με υψηλότερο όγκο σπέρματος και συνολικό αριθμό σπερματοζωαρίων καθώς και με μεγαλύτερο μέγεθος όρχεων.

4+1 ενδιαφέροντα στοιχεία από την έρευνα

  • Ενενήντα οχτώ άντρες από τη μελέτη δήλωσαν πως λαμβάνουν συμπληρώματα διατροφής με ιχθυέλαιο τακτικά, ενώ άλλοι 95 έπαιρναν συμπληρώματα με βιταμίνη D ή με βιταμίνη C (Αυτά τα μικροθρεπτικά συστατικά περιέχονται και στο Fertilovit MT).
  • Οι άντρες από την ομάδα με τα συμπληρώματα διατροφής με ιχθυέλαιο ήταν λιγότερο πιθανό να έχουν προβλήματα γονιμότητας.
  • Φάνηκε επίσης πως για όσο περισσότερο διάστημα έπαιρναν τα συμπληρώματα διατροφής με ιχθυέλαιο, τόσο αυξανόταν η πιθανότητα να παράγουν περισσότερα σπερματοζωάρια.
  • Η μελέτη δεν έδωσε ακριβείς μετρήσεις για το μέγεθος των όρχεων, απλά συνέκρινε τις δύο ομάδες.
  • Ο συνολικός αριθμός σπερματοζωαρίων ήταν 147 εκατομμύρια στους άντρες που δεν λάμβαναν συμπληρώματα διατροφής, 159 εκατομμύρια στους άντρες που λάμβαναν άλλου είδους συμπληρώματα διατροφής, 168 εκατομμύρια στους άντρες που λάμβαναν συμπληρώματα διατροφής με ιχθυέλαιο για λιγότερο από 60 ημέρες και 184 εκατομμύρια για άντρες που έλαβαν συμπληρώματα διατροφής με ιχθυέλαιο για 60 ή περισσότερες ημέρες.

Οι περιορισμοί της μελέτης

Γιατί φαίνεται πως υπάρχει όλη αυτή η θετική επίδραση από τα συμπληρώματα διατροφής με ιχθυέλαιο στην αντρική γονιμότητα; Οι ερευνητές δεν έχουν δώσει ακόμη απαντήσεις. Δεν ήταν επίσης σαφές εάν η αύξηση του όγκου σπέρματος συνέβη εξαιτίας -ή εάν προκλήθηκε- από την αλλαγή στο μέγεθος των όρχεων.

Ανεξάρτητοι ερευνητές, που δεν συμμετείχαν στη μελέτη, δήλωσαν πως η μελέτη διενεργήθηκε επιστημονικώς ορθά, ωστόσο δεν αναφέρεται η ποσότητα του ιχθυελαίου που έλαβαν οι συμμετέχοντες. Επίσης, δεν αποκαλύπτει τις διατροφικές τους συνήθειες, που μπορεί να αποδείκνυαν πως λάμβαναν ωμέγα 3 λιπαρά και από άλλες πηγές, όπως φρέσκο ψάρι.

«Πρόκειται για μία μεγάλη, καλά σχεδιασμένη μελέτη και ο συσχετισμός ανάμεσα στην πρόσληψη ιχθυελαίου και τη βελτίωση της ποιότητας σπέρματος είναι πειστικός» σχολίασε η καθηγήτρια Sheena Lewis, ειδικός αναπαραγωγικής ιατρικής του Πανεπιστημίου Queen’s στο Μπέλφαστ της Ιρλανδίας. «Ωστόσο, η μελέτη εστιάζει σε υγιείς νεαρούς άντρες όπου στους περισσότερους η ποσότητα σπερματοζωαρίων είναι ήδη μέσα στη ζώνη γονιμότητας», συμπληρώνει.

Η Dr Frankie Phillips, από το βρετανικό σύλλογο διαιτολόγων (British Dietetic Association) σχολίασε σχετικά: «Τα αντιοξειδωτικά, ανάμεσά τους η βιταμίνη C, το σελήνιο και η βιταμίνη Α, καθώς και ο ψευδάργυρος και τα ωμέγα 3 λιπαρά, παίζουν όλα τους ρόλο στην παραγωγή υγιούς σπέρματος. Εστιάζουμε μέχρι τώρα περισσότερο στη διατροφή των γυναικών που επιθυμούν να συλλάβουν, προσπαθώντας να εξασφαλίσουμε ότι λαμβάνουν τα θρεπτικά συστατικά που θα τις φέρουν στην καλύτερη δυνατή θέση ώστε να ολοκληρώσουν με επιτυχία μια εγκυμοσύνη. Ωστόσο και η διατροφή των αντρών είναι πιθανώς σημαντικός παράγοντας αναφορικά με την αναπαραγωγική τους υγεία. Τα Ωμέγα-3 βρίσκονται σε ζωικές και φυτικές τροφές, ωστόσο το ιχθυέλαιο ξεχωρίζει ως μια εξαιρετική πηγή  ωμέγα 3 λιπαρών οξέων μακράς αλύσου και ο πληθυσμός του Ηνωμένου Βασιλείου σήμερα καταναλώνει πολύ λιγότερο από τη σύσταση της μίας μερίδας λιπαρών ψαριών την εβδομάδα. Έτσι, η πρόσληψη συμπληρώματος με Ωμέγα-3 περιλαμβάνεται ήδη στις διατροφικές συστάσεις», κατέληξε.

Fertilovit Omega 3: Τα πολύτιμα Ωμέγα 3 Λιπαρά Οξέα για τη γονιμότητα και την αναπαραγωγική υγεία.

Τι μπορείτε να κάνετε για να βελτιώσετε με τη βοήθεια της διατροφής τη γονιμότητά σας

Ο οργανισμός μας παίρνει τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται από τη διατροφή, που σημαίνει ότι ορισμένες τροφές μπορούν να βελτιώσουν -ή να επιδεινώσουν- τη γονιμότητα του άντρα.

Ο γενικός κανόνας είναι πως μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή, όπως για παράδειγμα η μεσογειακή, είναι ευεργετική για τη γονιμότητα.

Οι τροφές που ευνοούν τη γονιμότητα

Φρούτα και λαχανικά

Είναι πλούσια σε βιταμίνες C και Α, πολυφαινόλες, μαγνήσιο, φολικό οξύ και φυτικές ίνες, που δρουν στον οργανισμό ως αντιοξειδωτικά. Έρευνες έχουν δείξει πως υπάρχει άμεσος συσχετισμός ανάμεσα στην παραγωγή δραστικών μορφών οξυγόνου στα κύτταρα του σπέρματος και την πρόσληψη αντιοξειδωτικών, που βοηθούν στη μείωση της οξείδωσης εξουδετερώνοντάς τα.

Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο, σελήνιο και βιταμίνη C

  • Ο ψευδάργυρος βρίσκεται σε τροφές όπως το κρέας, το τυρί, τα οστρακοειδή, τα δημητριακά ολικής και τους ξηρούς καρπούς. Η έλλειψη ψευδαργύρου από τη διατροφή έχει συσχετιστεί με χαμηλό αριθμό σπερματοζωαρίων και μειωμένα επίπεδα τεστοστερόνης.
  • Τροφές πλούσιες σε σελήνιο είναι τα brazil nuts, το ψάρι, τα πουλερικά και τα αβγά. Το μέταλλο αυτό είναι απαραίτητο για τη φυσιολογική παραγωγή σπέρματος και για τους άντρες συστήνεται πρόσληψη 55 mcg την ημέρα.
  • Η βιταμίνη C θεωρείται πως προστατεύει τη γονιμότητα αποτρέποντας τις συγκολλήσεις των σπερματικών κυττάρων και συστήνεται πρόσληψη 80 mg τη μέρα.

Τι να μειώσετε

Ο συσχετισμός των γαλακτοκομικών προϊόντων με την παραγωγή σπέρματος είναι αμφιλεγόμενος. Σύμφωνα με τη θεωρία, το 75 τοις εκατό του γάλακτος που προσλαμβάνουμε προέρχεται από έγκυες αγελάδες και το υψηλό επίπεδο οιστρογόνων που περιέχει θα μπορούσε να επηρεάζει την παραγωγή σπέρματος.

Παρότι δεν είναι πλήρως αποδεδειγμένο, πιστεύεται ότι το κρέας και τα αλλαντικά μπορεί να επηρεάζουν τη γονιμότητα στους άντρες εξαιτίας των ξενοοιστρογόνων, πρόσθετων που χρησιμοποιούνται κατά την εκτροφή. Η υπερβολική έκθεση σε αυτά τα συστατικά μπορεί να έχει οιστρογονική δράση στον οργανισμό και να επηρεάζει αρνητικά την ποιότητα σπέρματος στους άντρες.

Τέλος, η μεγάλη κατανάλωση τροφών με ζάχαρη μπορεί να οδηγήσει σε παχυσαρκία και αντίσταση στην ινσουλίνη. Και οι δύο αυτές καταστάσεις οδηγούν σε φλεγμονή και οξειδωτικό στρες τον οργανισμό, επηρεάζοντας αρνητικά την ποιότητα του σπέρματος. Αλλά και οι διαταραχές του σακχάρου που σχετίζονται με την πολλή κατανάλωση ζάχαρης διαταράσσουν τον άξονα υποθαλάμου-υπόφυσης-όρχεων, επηρεάζοντας επίσης την παραγωγή σπέρματος.