Καθυστέρηση στην περίοδο: 7 πιθανοί λόγοι που δεν σας ήρθε περίοδος

Μία καθυστέρηση στην περίοδο είναι κάτι που μπορεί να συμβεί για αρκετούς λόγους και είναι ένα «σύμπτωμα» που βιώνουν πολλές γυναίκες σε διάφορες φάσεις της ζωής τους. Για τη γυναίκα που προσπαθεί να συλλάβει, μία καθυστέρηση στην περίοδο  μπορεί να αποτελεί το πρώτο σημάδι της εγκυμοσύνης που τόσο επιθυμεί. Υπάρχουν όμως και άλλες καταστάσεις που μπορεί να συνδέονται με την καθυστέρηση ή και με μία «χαμένη» περίοδο.

1. ΑΓΧΟΣ

Το άγχος επηρεάζει όλα τα συστήματα του οργανισμού. Μία από τις «ανεπιθύμητες» δράσεις του χρόνιου άγχους είναι τα αυξημένα επίπεδα της κορτιζόλης, της ορμόνης του άγχους. Εάν η κορτιζόλη είναι πολύ αυξημένη μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ευαίσθητη ορμονική ισορροπία του οργανισμού και αυτό με τη σειρά του να επηρεάσει τον έμμηνο κύκλο σας και να έχετε καθυστέρηση στην περίοδο .

Αναλογιστείτε εάν περνάτε μια φάση έντονου άγχους και προσπαθήστε να το διαχειριστείτε. Η τακτική φυσική δραστηριότητα είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να το επιτύχετε, ενώ αντίστοιχα αποτελεσματική μπορεί να είναι οποιαδήποτε ασχολία απολαμβάνετε, από το διάβασμα ενός βιβλίου μέχρι να δείτε την αγαπημένη σας σειρά στην τηλεόραση και από το διαλογισμό μέχρι μία βόλτα με μια φίλη σας.

2. ΥΠΝΟΣ

Η ξεκούραση και ο επαρκής ύπνος συμβάλουν στη ρύθμιση των ορμονών. Εάν για κάποιον λόγο έχετε αλλάξει συνήθειες ύπνου -αλλαγή εργασίας, τρόπος ζωής, ένα ταξίδι, έντονο άγχος- μπορεί η καθυστέρηση στην περίοδο σας να οφείλεται σε αυτό.

3. ΒΑΡΟΣ

Οι διατροφικές διαταραχές οδηγούν συχνά σε διαταραχές του έμμηνου κύκλου. Τόσο η αύξηση βάρους όσο και η απώλεια βάρους μπορεί να οδηγήσουν τόσο σε διαταραχές στην περίοδο όσο όμως και να βοηθήσουν στη ρύθμιση της.

Εάν έχετε πολύ χαμηλό βάρος για το ύψος σας, ακόμα και χωρίς να πάσχετε από κάποια διαταραχή, μπορεί να αλλάξει ο τρόπος που συντελούνται ορισμένες οργανικές λειτουργίες και να διακοπεί η ωορρηξία. Αθλήτριες που γυμνάζονται σκληρά για πολλές ώρες και που το άθλημά τους «απαιτεί» χαμηλό σωματικό βάρος και ποσοστό λίπους στο σώμα τους κινδυνεύουν να παρουσιάσουν αμηνόρροια (διακοπή του έμμηνου κύκλου).

Όσο μεγαλύτερος είναι ο Δείκτης Μάζας Σώματος σας (συνήθως στο εύρος της παχυσαρκίας άνω των 35), τόσο πιθανότερο είναι να χάσετε την περίοδό σας.

Σε κάθε περίπτωση, το να βρίσκεστε στο εύρος των φυσιολογικών κιλών για το σωματότυπό σας, έχει θετική επίδραση στον κύκλο και τη γονιμότητα σας.

4. ΠΡΟΕΜΜΗΝΟΠΑΥΣΗ

Η προεμμηνόπαυση, η μεταβατική περίοδος προς την οριστική διακοπή της έμμηνου ρύσης, μπορεί να διαρκέσει έως και 8 με 10 χρόνια και είναι διαφορετική σε κάθε γυναίκα. Ένα από τα συμπτώματά της είναι η άστατη περίοδος: Άλλους μήνες μπορεί να έχετε περίοδο νωρίτερα και άλλους να έχετε καθυστέρηση στην περίοδο. Άλλα συμπτώματα της προεμμηνόπαυσης είναι οι εξάψεις και ο ιδρώτας τη νύχτα, κυρίως στον κορμό και το στέρνο, οι εναλλαγές στη διάθεση, η κολπική ξηρότητα και η έλλειψη ερωτικής διάθεσης. Και παρότι όλα τα παραπάνω είναι φυσιολογικά και αναμενόμενα σε αυτή τη φάση της ζωής σας μην τα αφήνετε να επηρεάζουν αρνητικά την καθημερινότητά σας. Συζητήστε με το γυναικολόγο σας τις πιθανές επιλογές που έχετε για να ενισχύσετε τη σωματική και διανοητική σας ευεξία.

5. ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Ορισμένα φάρμακα μπορεί να προκαλέσουν διαταραχές στην περίοδο. Εάν ξεκινήσατε τώρα κάποια νέα αγωγή, συζητήστε το με τον γυναικολόγο ή/και τον παθολόγο σας.

6. ΑΝΤΙΣΥΛΛΗΠΤΙΚΑ ΧΑΠΙΑ

Εάν ξεκινήσατε τώρα να παίρνετε ή διακόψατε τα αντισυλληπτικά σας χάπια, τότε μπορεί αυτό να είναι η εξήγηση για την καθυστέρηση στην περίοδο ή ακόμα και την απώλεια ενός κύκλου. Η επίδραση αυτή αποτελεί έναν ακόμη σημαντικό λόγο για να παίρνετε αντισυλληπτικά χάπια μόνο με την παρακολούθηση του γυναικολόγου σας.

7. ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΟΥ ΘΥΡΕΟΕΙΔΟΥΣ

Η υπερλειτουργία (υπερθυρεοειδισμός) και η υπολειτουργία (υποθυρειεοδισμός) του θυρεοειδούς επηρεάζουν με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους τον οργανισμό και κατ’ επέκταση τον έμμηνο κύκλο. Στα πιο συνηθισμένα συμπτώματα των διαταραχών του θυρεοειδούς συγκαταλέγεται η αύξηση ή απώλεια βάρους χωρίς αλλαγές στη διατροφή, η αλλαγή στην αντίληψη της θερμοκρασίας του περιβάλλοντος, η κόπωση και η ευερεθιστότητα. Εάν τα παραπάνω συμπτώματα σας ακούγονται οικεία, συζητήστε το με τον γυναικολόγο ή με τον ενδοκρινολόγο σας.

Και μια τελευταία αλλά σημαντική υπενθύμιση

Η καθυστέρηση στην περίοδο δεν αποτελεί πρόβλημα υγείας αλλά είναι σύμπτωμα μιας κατάστασης. Μπορεί γι’ αυτήν να ευθύνεται κάτι πολύ απλό, όπως μια αλλαγή στις συνήθειές σας ή μια φάση έντονου στρες, ωστόσο μπορεί να «χτυπάει καμπανάκι» για κάτι πιο σοβαρό.

Γι’ αυτό και δεν θα πρέπει να περάσει απαρατήρητη. Εάν έχει καθυστερήσει η περίοδός σας ή έχετε χάσει έναν κύκλο είναι σημαντικό να το συζητήσετε με τον γυναικολόγο σας ώστε να ανακαλύψει το πιθανό αίτιο και να σας συμβουλέψει κατάλληλα.