Πολλές είναι οι μελέτες αλλά και οι μαρτυρίες γυναικών με ενδομητρίωση, που υποστηρίζουν ότι ο κατάλληλος τρόπος ζωής και διατροφής, μπορεί όχι μόνο να συμβάλλει στη μείωση του πόνου που προκαλείται από την ασθένεια αλλά και να δημιουργήσει ένα αίσθημα ευεξίας στις γυναίκες που πάσχουν από τη νόσο.

Συνοπτικά, όλες οι κατευθυντήριες οδηγίες προτείνουν προστασία από παράγοντες ή ουσίες που μπορεί να προκαλέσουν ευαισθησία ή δυσανεξία, ρύθμιση των οιστρογόνων, μείωση της φλεγμονής και του οξειδωτικού στρες και ανακούφιση από τον πόνο. Πιο συγκεκριμένα, αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι:

  1. Γνωρίστε εάν και σε τι έχετε δυσανεξία: Είναι πολύ σύνηθες, οι γυναίκες με ενδομητρίωση να υποφέρουν από κάποια μορφή δυσανεξίας. Αυτό όμως μπορεί να εντείνει την ανοσολογική-φλεγμονώδη όψη της ενδομητρίωσης, καθώς, σύμφωνα με τους ειδικούς “οι δυσανεξίες μπορούν να προκαλέσουν φλεγμονώδεις διεργασίες”. Οι πιο συχνές μορφές δυσανεξίας είναι η δυσανεξία στη λακτόζη, στη σορβιτόλη, στην ισταμίνη και στη γλουτένη.
  2. Μειώστε το στρες: Οι γυναίκες με ενδομητρίωση θα πρέπει να διαχειρίζονται όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά το στρες. Όταν το στρες δε μπορεί να αποφευχθεί, θα πρέπει να εφαρμόζονται πρακτικές διαχείρισης του όπως μικρά ευχάριστα διαλείμματα μέσα στη ρουτίνα της καθημερινότητας, για παράδειγμα μικρές στιγμές χαλάρωσης, περίπατοι ή άσκηση.
  3. Περιορίστε την έκθεση σε επικίνδυνους παράγοντες: Βαρέα μέταλλα και ουσίες που μοιάζουν με ορμόνες (ξενο-οιστρογὀνα), μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην ενδομητρίωση, λόγω διαταραχής της ορμονικής ισορροπίας. Γι΄αυτόν τον λόγο θα πρέπει η έκθεση σε αυτούς τους παράγοντες να είναι περιορισμένη. Για παράδειγμα θα μπορούσαν να αντικατασταθούν τα πλαστικά μπουκάλια με γυάλινα ή τα χημικά προϊόντα προσωπικής υγιεινής και περιποίησης, με πιο φυσικές εναλλακτικές.
  4. Ρυθμίστε τα επίπεδα των οιστρογόνων: Για τις γυναίκες με ενδομητρίωση, είναι πολύ σημαντική η εξισορρόπηση των υψηλών επιπέδων των οιστρογόνων. Τα οιστρογόνα δεν παράγονται μόνο από τις ωοθήκες και τον επινεφριδιακό φλοιό, αλλά και από τους μυς, τον μυελό των οστών και τον λιπώδη ιστό. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι υπέρβαρες γυναίκες τείνουν να έχουν υψηλότερα επίπεδα οιστρογόνων από ό, τι οι ελλιποβαρείς. Είναι σημαντική λοιπόν η διατήρηση του βάρους σε υγιή επίπεδα, μέσα από τη σωστή διατροφή και την τακτική άσκηση.
  5. Αποφεύγετε τα “επικίνδυνα” τρόφιμα: Θα πρέπει να περιορίσετε την κατανάλωση ζάχαρης, τα γλυκά γενικά, το άσπρο αλεύρι και τα επεξεργασμένα τρόφιμα. Από την άλλη μεριά, το αλκοόλ, ο καφές και το μαύρο τσάι σε μεγάλη κατανάλωση, μπορεί να επιδεινώσουν τα συμπτώματα της ενδομητρίωσης και γι΄αυτό θα πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο. Τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης θα πρέπει να αποτελούν μόνο ένα μικρό ποσοστό της καθημερινής διατροφής, λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε ανθυγιεινά λίπη, τοξίνες και ορμόνες.
  6. Προτιμάτε τα τρόφιμα φυτικής προέλευσης: Μια διατροφή υψηλή σε συστατικά φυτικής προέλευσης, έχει αποδειχθεί ότι σχετίζεται με χαμηλότερα επίπεδα οιστρογόνων. Αυτό θεωρείται ότι οφείλεται στην υψηλότερη περιεκτικότητα τους σε φυτικές ίνες.
  7. Ακολουθείτε αντιφλεγμονώδη διατροφή: Στην ενδομητρίωση προτείνεται μία, όπως συχνά αποκαλείται, “αντιφλεγμονώδης διατροφή”. Αποτελείται από φρούτα, λαχανικά, βότανα και “καλά” λίπη. Πολλές γυναίκες με ενδομητρίωση αναφέρουν ότι αισθάνονται καλύτερα όταν ακολουθούν διατροφή φτωχή σε υδατάνθρακες. Πράγματι, οι ερευνητές έχουν συνδέσει τα αυξημένα επίπεδα ινσουλίνης, τα οποία είναι συνέπεια μιας δίαιτας πλούσιας σε υδατάνθρακες, με αυξημένα επίπεδα φλεγμονής. Συνεπώς, οι γυναίκες με ενδομητρίωση, θα ήταν ωφέλιμο να προτιμούν προϊόντα με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, όπως είναι για παράδειγμα τα προϊόντα ολικής αλέσεως.
  8. Μειώστε το οξειδωτικό στρες: Η ενδομητρίωση δε σχετίζεται μόνο με φλεγμονή, αλλά και με σημαντικά αυξημένο οξειδωτικό στρες. Μια διατροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικά, μπορεί να αντισταθμίσει αυτήν την κατάσταση και μπορεί επίσης να συμβάλλει στην ανακούφιση από τον πόνο. Μια νέα μελέτη δείχνει ότι οι γυναίκες που καταναλώνουν πολλά εσπεριδοειδή, έχουν σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης ενδομητρίωσης (Harris et al, 2018). Τα εσπεριδοειδή είναι γνωστά για την υψηλή περιεκτικότητα τους σε αντιοξειδωτικά, όπως η βιταμίνη C.
  9. Μειώστε τον πόνο: Η αντιφλεγμονώδης διατροφή και η μείωση του οξειδωτικού στρες, φαίνεται συχνά ότι συμβάλλουν στην μείωση του πόνου που σχετίζεται με ενδομητρίωση. Επιπλέον, η συμπληρωματική χορήγηση ορισμένων μικροθρεπτικών συστατικών μπορεί να προσφέρει πρόσθετα οφέλη, όπως για παράδειγμα το μαγνήσιο, που βοηθά στη μείωση και ανακούφιση από τις μυϊκές κράμπες.

Μαγνήσιο, βιταμίνη Ε, βιταμίνη C μακράς αποδέσμευσης,σελήνιο, ψευδάργυρο, σίδηρο καθώς και άλλες βιταμίνες και πολύτιμα αντιοξειδωτικά συστατικά, έχει συγκεντρώσει η Ελβετική εταιρεία Gonadosan, σε ένα μοναδικό ορθομοριακό προϊόν, το FERTILOVIT ®  F ENDO, ειδικά σχεδιασμένο για να καλύψει τις ιδιαίτερες ανάγκες των γυναικών που πρέπει να μειὠσουν τη φλεγμονή και να προσφέρουν ισχυρή αντιοξειδωτική προστασία στο αναπαραγωγικό τους σύστημα, όπως οι γυναίκες που πάσχουν από ενδομητρίωση.

Για περισσότερες πληροφορίες μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο 210 8000507. Οι επιστημονικοί μας συνεργάτες στη διάθεση σας να απαντήσουν σε κάθε απορία που πιθανώς έχετε.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει:

Έως και 10 χρόνια μπορεί να καθυστερήσει η διάγνωση της ενδομητρίωσης