, ,

Διατροφή για ενδομητρίωση: τι πρέπει να τρώτε καθημερινά

Η ζωή με την ενδομητρίωση μπορεί να είναι δύσκολη, γεμάτη πόνο και πολλά προβλήματα, αλλά υπάρχουν αρκετές θεραπευτικές επιλογές που μπορεί να καταπραΰνουν τα συμπτώματά της. Ωστόσο πολύ σημαντική φαίνεται πως είναι και η διατροφή, αφού τα μέχρι τώρα επιστημονικά δεδομένα υποδηλώνουν ότι μπορεί να σας βοηθήσει να την αντιμετωπίσετε καλύτερα.

Έτσι, με μία προσεγμένη διατροφή πλούσια σε συγκεκριμένα μικροθρεπτικά συστατικά, μέταλλα, ιχνοστοιχεία καθώς και Ω3 Λιπαρά Οξέα, μπορεί να μειωθεί η φλεγμονή στον οργανισμό, να βελτιωθούν οι αποκρίσεις πόνου και να υποστηριχθεί η απέκκριση των οιστρογόνων, ώστε να βελτιωθούν τα συμπτώματα των ασθενών με ενδομητρίωση.

Για να γίνει αυτό, οι ασθενείς συνιστάται να αποφεύγουν τα πλούσια σε λίπη τρόφιμα όπως το κόκκινο ή επεξεργασμένο κρέας καθώς και τα πλήρη γαλακτοκομικά, που μπορεί να είναι πλούσια σε χημικά τα οποία διαταράσσουν την ενδοκρινική (ορμονική) λειτουργία, όπως τα PCBs και οι διοξίνες. Πρέπει επίσης να επιλέγουν τρόφιμα οργανικής καλλιέργειας, όσο βέβαια αυτό είναι εφικτό, ειδάλλως πρέπει να καταναλώνουν τα φρούτα και τα λαχανικά χωρίς τη φλούδα τους, διότι μερικές έρευνες έχουν συσχετίσει τις διοξίνες στο περιβάλλον με τα αυξημένα επίπεδα οιστρογόνων στον οργανισμό.

Επιπλέον, επειδή υπάρχουν μελέτες που συνδέουν την ενδομητρίωση με το οξειδωτικό στρες, οι ασθενείς πρέπει να τρώνε επαρκείς ποσότητες βασικών αντιοξειδωτικών θρεπτικών συστατικών, όπως το σελήνιο και οι βιταμίνες Α, C και Ε.

Πιο αναλυτικά, αν έχει διαγνωσθεί πως πάσχετε από ενδομητρίωση προσπαθήστε:

  • Να τρώτε ποικιλία φρέσκων τροφίμων. Ο κορμός της διατροφής σας πρέπει να είναι τα τρόφιμα που αποτελούν τη βάση της υγιεινής διατροφής: τα φρέσκα, μη επεξεργασμένα και χωρίς συντηρητικά τρόφιμα, ιδανικά εποχής και από ντόπιους παραγωγοὐς.  Για να μειωθεί η έκθεσή σας στα φυτοφάρμακα, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό στις ασθενείς με ενδομητρίωση, πρέπει να τρώτε βιολογικής καλλιέργειας τρόφιμα, ενώ για να λαμβάνετε όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεστε μπορείτε να καταναλώνετε καθημερινά ποικιλία τροφίμων και όχι διαρκώς τα ίδια πιάτα.
  • Να καταναλώνετε καλής ποιότητας πρωτεΐνες, ζωϊκής αλλά και φυτικής προέλευσης, καθώς αποτελούν απαραίτητο δομικό στοιχείο στη δημιουργία νέων κυττάρων και ιστών. Το ημερήσιο διαιτολόγιο πρέπει να περιέχει τουλάχιστον 75 γραμμάρια από πρωτεΐνες καλής ποιότητας, όπως τα ψάρια, τα αυγά, το άπαχο κόκκινο κρέας και τα πουλερικά, τα λίγων λιπαρών γαλακτοκομικά, οι ξηροί καρποί και τα όσπρια.
  • Να τρώτε αντιοξειδωτικά φρούτα και λαχανικά, υποχρεωτικά τις 5 μερίδες που πρέπει συνδυαστικά κάθε μέρα. Οι γυναίκες με ενδομητρίωση χρειάζονται καθημερινά δύο μερίδες κόκκινων ή πορτοκαλί λαχανικών, δύο μερίδες από σκουροπράσινα φυλλώδη λαχανικά και δύο φρούτα (όπως τα μούρα, τα ακτινίδια και τα ρόδια) που είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά.
  • Να πίνετε άφθονο νερό. Χρειάζεστε σίγουρα 1,5 λίτρο νερό την ημέρα ή λίγο περισσότερο αν γυμνάζεστε και ιδρώνετε αρκετά
  • Να αποφεύγετε την υπερκατανάλωση καφεΐνης, τη λευκή ζάχαρη και ο,τιδήποτε την περιέχει, τα τεχνητά γλυκαντικά, τα αναψυκτικά και σίγουρα το αλκοόλ. Αυτό δεν ισχύει μόνο αν έχετε ενδομητρίωση αλλά και αν προσπαθείτε να μείνετε έγκυοι.

Βιταμίνες και ιχνοστοιχεία

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνετε στην περιεκτικότητα της διατροφής σας σε ορισμένα θρεπτικά συστατικά που είναι απαραίτητα για να καταπολεμήσετε τα συμπτώματά σας. Τα συστατικά αυτά είναι:

Βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Οι βιταμίνες αυτές είναι απαραίτητες για το μεταβολισμό της οιστραδιόλης (είναι το κύριο οιστρογόνο από την εμμηναρχή έως την εμμηνόπαυση) σε οιστριόλη, η οποία στη συνέχεια μπορεί να ενωθεί με τις φυτικές ίνες και να αποβληθεί από τον οργανισμό. Γι’ αυτό τον λόγο, το διαιτολόγιο της γυναίκας πρέπει να περιέχει επαρκείς ποσότητες φυτικών ινών και βιταμινών του συμπλέγματος Β. Οι καλύτερες φυσικές πηγές των βιταμινών αυτών για τις γυναίκες με
ενδομητρίωση είναι τα λαχανικά της οικογένειας των σταυρανθών, όπως το λάχανο, τα λαχανάκια, το μπρόκολο, το κουνουπίδι, η κράμβη, η ρόκα, τα γογγύλια, τα ραδίκια, το χρένο και το νεροκάρδαμο. Τα λαχανικά αυτά μπορεί να ασκούν ευεργετικές επιδράσεις στο νευρικό και το ανοσοποιητικό σύστημα, ενώ το μαγνήσιο που πολλά περιέχουν χαλαρώνει τους λείους μυς των εντέρων και της μήτρας, περιορίζοντας τους σπασμούς.

Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Human Reproduction, η αυξημένη κατανάλωση λαχανικών δεν δρα μόνο θεραπευτικά στην ενδομητρίωση, αλλά και προληπτικά.

Σίδηρος. Ένα από τα χαρακτηριστικά συμπτώματα της ενδομητρίωσης μπορεί να είναι η βαριά αιμορραγία, η οποία οδηγεί σε μεγάλη απώλεια σιδήρου και μπορεί να ανοίξει το δρόμο στην αναιμία. Κάτι ιδιαίτερα σημαντικό αν η γυναίκα προσπαθεί να συλλάβει. Για να αποφευχθεί αυτό, η γυναίκα πρέπει να αντικαθιστά μέσω της διατροφής ή/και της λήψης διατροφικών συμπληρωμάτων τον σίδηρο που χάνει σε κάθε έμμηνο ρύση.

Στα τρόφιμα υπάρχουν δύο είδη σιδήρου: ο επονομαζόμενος σίδηρος της αίμης που υπάρχει σε όσα είναι ζωικής προελεύσεως (κρέας, αυγά, ψάρια) και ο μη αιμικός σίδηρος που υπάρχει στα φυτικής προελεύσεως τρόφιμα (όσπρια, σκουροπράσινα φυλλώδη λαχανικά όπως το σπανάκι, παντζάρια, αποξηραμένα βερίκοκα, μαύρη σοκολάτα κ.λπ.). Ο σίδηρος της αίμης απορροφάται πιο εύκολα και πιο αποδοτικά από τον οργανισμό, με το ποσοστό της απορρόφησής του να φθάνει το 20-25%, ενώ ο σίδηρος των φυτικής προελεύσεως τροφίμων είναι δυσαπορρόφητος (το ποσοστό απορρόφησης είναι μόλις 3-8%).

Την απορρόφηση του σιδήρου μπορεί να αυξήσει η κατανάλωση των παραπάνω τροφίμων μαζί με βιταμίνη C, για αυτό και το Fertilovit F Endo περιέχει Βιταμίνη C παρατεταμένης απελευθέρωσης ώστε να υποστηρίζεται η συγκεκριμένη διαδικασία.

Μονοακόρεστα και ωμέγα-3 λιπαρά οξέα και βιταμίνη Ε. Να καταναλώνετε 1 κουταλιά της σούπας οργανικό (ψυχρής έκθλιψης), έξτρα παρθένο ελαιόλαδο την ημέρα, να αποφεύγετε τα τρανς λιπαρά και να περιορίσετε την κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών (είναι κυρίως ζωικής προέλευσης). Αντίθετα, να καταναλώνετε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που υπάρχουν στα παχιά ψάρια (π.χ. σαρδέλα, σολομός, σκουμπρί, τόνος, πέστροφα, πέρκα κ.λπ.) και στους ξηρούς καρπούς (π.χ. καρύδια, ανάλατα φιστίκια Αιγίνης).

Φυτικές ίνες. Χρειάζεστε περίπου 30 γραμμάρια φυτικών ινών από φρούτα, λαχανικά, ξηρούς καρπούς, σπόρους, όσπρια και δημητριακά ολικής άλεσης (συμπεριλαμβάνονται το φαγόπυρο και η κινόα) την ημέρα για να διατηρείτε την υγεία του πεπτικού και να διεγείρετε την απέκκριση των περιττών οιστρογόνων.

Η ανάγκη για διατροφικά συμπληρώματα

Αν και είναι προτιμότερο να λαμβάνει κανείς τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται από τη διατροφή, αυτό δύσκολα συμβαίνει στις μέρες μας με τον σύγχρονο τρόπο ζωής και τη μείωση της θρεπτικής αξίας των τροφίμων που καταναλώνουμε. Έτσι, η χρήση διατροφικών συμπληρωμάτων είναι συχνά απαραίτητη, ειδικά σε περίπτωση ενδομητρίωσης, καθώς μπορεί να βελτιώσουν την αναπαραγωγική υγεία.

Να χρησιμοποιείτε μόνο καλής ποιότητας συμπληρώματα, χωρίς γλουτένη, σιτάρι, λακτόζη και ζάχαρη, όπως το Fertilovit F Endo που είναι ένα προηγμένο συμπλήρωμα διατροφής ειδικά σχεδιασμένο για την ομαλή λειτουργία του αναπαραγωγικού συστήματος των γυναικών όπου απαιτείται επιπλέον αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση. Φροντίστε όμως να τηρείτε τη δόση που αναγράφεται στη συσκευασία, γιατί έτσι μόνο θα έχετε βέλτιστη προστασία.

Συμπερασματικά:

Αν πάσχετε από ενδομητρίωση, συζητήστε με τον γιατρό σας ή έναν εξειδικευμένο διαιτολόγο το ενδεχόμενο να κάνετε προσαρμογές της διατροφής σας που μπορεί να βελτιώσουν την κατάστασή σας.